Ajša Mara Kacjan
MI SMO NEVIDNI DELAVCI
Interaktivna inštalacija
Na sporedu
03.09.2025 | ob 19:00 | Lutkovno gledališče Maribor, Avla |
Vstop prost
|
05.09.2025 | ob 12:00 | Lutkovno gledališče Maribor, Avla |
Vstop prost
|

Ajša Mara Kacjan, 2025
Dogodek traja toliko časa, kolikor časa si vzamete.
Avtorica projekta: Ajša Mara Kacjan
Projekt We are Ghost Workers je nastal v sklopu predmetov Application Lab in Machine Learning for Artists na Univerzi uporabne umetnosti na Dunaju in bil predstavljen 11. junija 2025 v prostorih šole. Ob projektu je nastalo tudi raziskovalno delo z naslovom We are Ghost Workers: Microwork and Digital Resistance.
Projekt je posvečen vsem delavcem, ki rešujejo spletna opravila z namenom učenja umetne inteligence ali moderiranja digitalnih prostorov, pri čemer je to delo pogosto prikrito kot avtomatizirano in samostojno. Projekt se osredotoča na platformo Amazon Mechanical Turk, ki delavce že skoraj dve desetletji izkorišča in jim nudi mizerno plačilo brez resnega namena izboljšanja pogojev dela. Z uporabo strojnega učenja in kreativnega pisanja kot oblike odpora umetniški projekt sledi raziskovalnemu prispevku in združuje družbeno pravičnost, prakse umetne inteligence in umetniške strategije. Vmesnik, izdelan s pomočjo Mediapipe, uporabnikom omogoča, da izbrane dele raziskovalnega besedila preoblikujejo v kritično pismo, namenjeno Jeffu Bezosu, in ga nato tudi pošljejo.
Projekt je navdihnila kampanja iz leta 2014, v okviru katere so delavci pisali pisma Jeffu Bezosu, organizirana s strani platforme We are Dynamo, ki sicer danes ni več aktivna, vendar ostaja pomembna referenca pri razkrivanju mistifikacije, fetišizacije in komercializacije umetne inteligence.
Ajša Mara Kacjan je vizualna in intermedijska umetnica iz Maribora, aktivna v Rotterdamu, kjer zaključuje študij Transformacijskega oblikovanja na Willem de Kooning Academy. Trenutno je na izmenjavi na Univerzi za uporabne umetnosti na Dunaju v programu Cross-Disciplinary Strategies. Njena praksa združuje performans, tehnologijo in družbeno kritiko, s posebnim poudarkom na politični emancipaciji in prepletu digitalnega in analognega sveta. Z zanimanjem za pop kulturo in raziskovanje arhivskih gradiv ustvarja dela, ki kritično naslavljajo vpliv digitalnega sveta na človeške in nečloveške vrste.
Razstavljala je na skupinskih razstavah v Buitenplaats Brienenoord (Folkloresque, 2024), Zuid Boijmans Van Beuningen (Era of Coming Apart, 2023), sodelovala na International Film Festival Rotterdam 2024 in Movies that Matter 2023. Leta 2024 in 2025 je sooblikovala program za Mednarodni dan brezdomcev v Rotterdamu in pomagala v ustanovi Pauluskerk ter sodelovala pri projektu The Spit narejenem z obogateno resničnostjo (AR) v dunajski Postsparkasse v spomin avstrijskemu umetniku in profesorju Petru Weiblu.